Przejdź do menu Przejdź do treści

konteksty / contexts – Kateriny Geiduki i Weroniki Surmy. Galeria Sztuki Współczesnej w Ostrowie Wielkopolskim.

LINK: https://www.gsw.ostrowwlkp.pl/konteksty-contexts-kateriny-geiduki-i-weroniki-surmy/

Wystawa realizowana przy współpracy Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu.

Ceramika, jako składowa elementów naturalnych takich jak woda i ziemia stanowi doskonały punkt wyjścia do poruszania współczesnych zagadnień związanych z wyzwaniami ekologicznymi i społecznymi. NA wystawie poznamy różne światy artystycznej wrażliwości i dokonań obu autorek, wynikających z kulturowych korzeni, doświadczeń, edukacyjnych dróg, a także poznanie nowych technik pracy twórczej opartej na wykorzystywaniu nowoczesnych technologii.

Katerina Geiduka – ceramiczka (pochodząca z Białorusi) mieszkająca i pracująca w Łotwie. Jest absolwentką Białoruskich: Uniwersytetu Informatyki i Radioelektroniki (2008; Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny), Akademii Sztuk Pięknych (2018; Wydział Wzornictwa i Sztuk Stosowanych, Katedra Ceramiki) oraz Łotewskiej Akademii Sztuk Pięknych (2023; Wydział Sztuk Wizualnych, Katedra Ceramiki). Uczestniczy w konkursach, przeglądach i plenerach w wielu krajach świata, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Jest także autorką kilku wystaw indywidualnych. W swoich pracach rozważa wpływ globalizacji i cyfryzacji na wzajemne relacje kulturowe i społeczne;

Weronika Surma – rzeźbiarka, ceramiczka o słowackich korzeniach, mieszkająca i pracująca w Polsce.
Absolwentka Wydziału Rzeźby na ASP w Warszawie (2013) oraz Międzywydziałowych Studiów Doktoranckich na Wydziale Ceramiki i Szkła ASP im. E. Gepperta we Wrocławiu (2018). Bierze udział w licznych wystawach zbiorowych (zarówno krajowych jak i zagranicznych), w międzynarodowych plenerach, sympozjach oraz rezydencjach artystycznych. Jest kuratorką konkursów, wystaw sztuki i dizajnu. Tworzy obrazy ceramiczne, w których łączy różne techniki – rysunek, rzeźbę i malarstwo. Inspirując się ludzkim ciałem i podobieństwem jego natury do gliny analizuje współzależność człowieka, szczególnie kobiet i ceramiki. Równocześnie pasjonuje się działaniami site specific, poszukując punktu wspólnego dla ceramiki i zastanego miejsca.