Evelīna Deičmane „Znaki czasu” BWA Tarnów / Dworzec PKP 10.07-31.08.2025

Evelīna Deičmane „Znaki czasu” BWA Tarnów / Dworzec PKP 10.07-31.08.2025
I część projektu / I prezentacja – prace z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej: W ramach pierwszej części projektu zaprezentowano prace z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej autorstwa: Rafała Bujnowskiego, Marka Chlandy, Marcina Maciejowskiego, Dawida Majlkovicia (Chorwacja), Jarosława Modzelewskiego, Jadwigi Sawickiej, Moniki Sosnowskiej i Marka Szczęsnego.
II część projektu / II prezentacja – wystawa indywidualna łotewskiej artystki: Druga część projektu była indywidualną wystawą łotewskiej artystki, Evelīny Deičmane.
Wystawa była pierwszą indywidualną prezentacją twórczości Evelīny Deičmane w Polsce. Praca tej łotewskiej artystki, mieszkającej w Berlinie i Rydze, znajduje się w Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, która od 2012 roku prezentowana jest w różnych odsłonach w galerii na Dworcu Kolejowym w Tarnowie. Obecność Deičmane w tej kolekcji stała się inspiracją do przygotowania szerszego pokazu jej prac, dając tym samym publiczności możliwość przyjrzenia się praktyce twórczej tej artystki. Wiele z jej prac bezpośrednio łączyło się z tradycjami i krajobrazem Łotwy, nadbałtyckiego kraju, który choć znajduje się niedaleko Polski, to nie jest nam powszechnie znany.
Wystawę uzupełniał fragment cyklu „Kodeks Nadwiślański” artysty z Krakowa — Marka Chlandy, będący w zbiorach Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej, który ciekawie korespondował z tematyką i formą dzieł Evelīny Deičmane.
Kuratorka: Ewa Łączyńska-Widz Oprawa graficzna: Natalia Sikorska
Evelīna Deičmane
Urodzona w 1978 roku, mieszka i pracuje w Rydze na Łotwie i Berlinie w Niemczech.
Dziedziny twórczości: dźwięk, wideo, fotografia i instalacje multimedialne.
Reprezentowałam Łotwę na 53. Biennale w Wenecji (2009). Moje prace były prezentowane na międzynarodowych wystawach sztuki — 15. Biennale w Sydney (2006), 2. Biennale w Moskwie (2007), Manifesta 7 (2008) i 12. Biennale w Kairze (2010).
Tworzę badając ludzkie zachowania i to, jak odzwierciedlają one nasze indywidualne i zbiorowe systemy percepcji. Większość historii pochodzi z łotewskiej wioski Burtnieki. Wzajemne oddziaływanie obiektów w dziele ukazuje osobliwe odbicie naszego zachowania. Umiejętność balansowania pomiędzy skrajnościami, pozwala moim pracom być postrzeganym nie jako zabawne, ani tragiczne, a raczej terapeutyczne — w sztuce staram się wyrażać osobiste tematy w kameralny, czuły sposób. Działam w bezpośrednim kontakcie z ludźmi różnych pokoleń, niezwiązanymi ze światem sztuki. Te osoby, przedstawione przeze mnie w dziecięcy, „nieprofesonalny” sposób, często stają się nośnikiem — twarzą opowieści; podczas gdy ciało dzieła sztuki powstaje w żywym dialogu z drugą osobą.
Dokumentuję je poprzez fotografie lub nagrania narracji wspomnień. W moich obiektach i instalacjach celowo wykorzystuję materiały dostępne, znane każdemu widzowi: śnieg, ziemię, glinę, chleb czy znalezione przedmioty — wyrzuconą choinkę, rury kanalizacyjne,
fragment ściany spalonej szopy. Metaforyczny i poetycki język sztuki wydaje mi się najbardziej odpowiedni do pracy z ludźmi — zachęca, a nie atakuje.
Badam sposoby zerwania lub odejścia od utartych schematów życia, podkreślając absurdalną i paradoksalną logikę w moich pracach. W swojej działalności artystycznej staram się prowadzić międzynarodowy dialog, zapraszający widzów różnych pokoleń.
Wystawa odbyła się w ramach projektu Festiwalu BWA Europa organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury i Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie w ramach obchodów Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2025 roku. BWA EUROPA 2025 to cykl wydarzeń obejmujący wystawy, konferencje, panele dyskusyjne, warsztaty a przede wszystkim spotkania z artystami z różnych krajów Europy w aż 22 galeriach miejskich w całej Polsce.
Projekt jest częścią Festiwalu BWA Europa organizowanym i współfinansowanym przez Narodowe Centrum Kultury i Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie w ramach obchodów Polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.






